🤸‍♂️

Ako sa čo najlepšie rozhýbať. 7 Tipov od Miša Duchoňa

Mišo Duchoň je macher. Okrem toho, že má blog, na ktorom píše o podnikavosti, sebarozvoji a cestovaní a je CEO úspešného slovenského startupu Neseda, pôsobí ako osobný tréner v tíme SOWA, organizuje workshopy a školenia ako ovládnuť svoje telo a úspešne súťaží v prekážkových pretekoch za Team OCRA Slovakia.

Tešíme sa, že teraz súhlasil s tým, že pre teba prichystá prvú februárovú mordovačku a pomôže ti rozhýbať sa. Neboj sa, nebude to žiadnych 100 klikov denne. Ani zabehnutie 300 km mesačne. Ale niečo čo dokáže spraviť každý z nás. Veď, pozri sa sám:

Takže zhrniem ti to tu ešte raz. Spoločná mesačná mordovačka na február je:

Po dobu 28 dní si každý deň zapíš svoju cvičebnú alebo pohybovú aktivitu.

Aby si mal dosahovanie cieľov o februári jednoduchšie, vyspovedali sme tvár februárovej mordovačky - Miša Duchoňa. Mišo s tebou zazdieľal tipy pre pravidelnejšie cvičenie. Držíme palce, aby si sa aj s ich pomocou dostal do lepšej formy a poriadne sa rozhýbal.

1) “Nevybúchaj sa” hneď na začiatku

Vieš čo majú spoločné skoro všetci, ktorých som videl vzdať nejaké cvičenie? Veľkú netrpezlivosť. Premotivovaný človek začne hneď prvý týždeň cvičiť naplno. Druhý týždeň stále ide, ale už nie tak naplno, tretí týždeň sa už musí premáhať, štvrtý začne vymeškávať a do mesiaca prestane. Určite vieš, o čom hovorím.

Dobrá rada je zámerne začať pomalšie. Nezačni makať hneď 5x do týždňa, ale dva krát. Nebehaj hneď maximum, čo zvládneš, začni ľahko na 25% svojho maxima a postupne pridávaj kilometre. No a do tretice, nechoď rozhodne prvý mesiac na doraz, stále konči tréning/cvičenie s tým, že si nedal/a maximum, pretože to nie je pretek, ale tréning.

Pozor: Nemýľ si túto “makro-zdržanlivosť” s “mikro-lenivosťou”. Makro-zdržanlivosť znamená, že máš stále pred očami dlhú cestu a tak nechceš minúť benzín hneď na začiatku. Mikro-lenivosť ale znamená to, že cviky budeš flákať.

Neplánuj si ten najťažší tréning na svete, pridávaj postupne, ale to, čo už máš naplánované, odmakaj zodpovedne a na 100%.

image

Ani pri prvom otužovaní nezačneš na desiatich minútach.

2) Nájdi si cvičenie, na ktoré sa tešíš

Klamal by som, keby som povedal, že ja sa teším na to, ako budem mlieť z posledného pri cvičení, ktoré nie je jednoduché. Ale ide o to, aby veci, na ktoré sa tešíš, prevážili celkové utrpenie z cvičenia.

Tu je len zopár faktorov, ktoré mi najviac pomáhajú:

  • cvičiť s ľuďmi, ktorých mám rád, byť v dobrej komunite, na ktorú sa vždy teším a s ktorou ma to baví.
  • robiť šport, ktorý ťa prirodzene baví. Ja hrám pravidelne futbal a občasne badminton a iné športy, kde sa veľa nabehám a takto si “odmakám” veľa aj bez toho, aby som “makal”, lebo sa vlastne hrám.
  • rob niečo, na čo máš vlohy. Ak máš na niečo vlohy, pôjde ti to lepšie. Čím lepšie ti to pôjde, tým viac ťa to bude baviť. A ak ťa to bude baviť, máš vyhrané. Treba skúšať. Vysokým ľuďom ide lepšie basketbal, naopak nižším ide lepšie zápasenie, štíhlym ide lepšie beh, naopak zavalitejším ide lepšie vzpieranie.
  • Nájdi si niečo, čo ťa dopĺňa. Napríklad, ak si introvert, budeš sa vyžívať v osamotenom plávaní, lezení, cvičení doma alebo dlhom behu, naopak extroverti sa budú viac tešiť na skupinové hecovačky, tímové výkony, či verejné cvičenie ako napr. street workout.

Zisti, čo ťa baví. A venuj sa tomu na 100%.

image

Nadšenie pre street workout ide z Miša cítiť na každej foto.

3) Nájdi si trénera alebo mentora

Nemusíš si platiť osobného trénera, ktorý je najdrahší. Kľudne si nájdi cvičebný program, ktorý je logicky zostavený. Popýtaj skúsenejšieho kamoša, s ktorým skonzultuješ svoj tréning. Alebo aspoň trénuj v skupine, kde si viete radiť navzájom a učiť sa jeden od druhého.

Chybám sa nevyhneš, tak aspoň nerob hlúpe chyby. Radšej rob stále lepšie a lepšie chyby.

image

Poznáš Tima Ferrissa? Nie? Tak robíš veľkú chybu.

4) Maj jasný cieľ

Z mojich skúseností, veľa ľuďom pomáha to, že majú jasný cieľ. Môže to byť cieľová telesná hmotnosť, prípadne nejaké preteky, alebo naučenie sa nejakého prvku. Čokoľvek si vyberieš, maj to pred očami. Nech vieš, prečo to robíš a nech sa sústredíš na niečo konkrétne a nie len na abstraktné cvičenie.

Pri stanovení cieľa rešpektuj predchádzajúce tri body:

  • nedaj si najväčší cieľ na svete, ktorý ťa vyžmýka,
  • zvoľ si cieľ, na ktorý sa tešíš a nie niečo, k čomu máš odpor, vždy keď na to pomyslíš (ak ťa absolútne nevzrušuje “drepnúť 100kg”, tak prečo by to mal byť tvoj cieľ?),
  • do tretice, skonzultuj svoj cieľ s niekým skúsenejším, kto ti vie dať dobré rady z vlastných skúseností.

Hovorí sa, že človek vidí prekážky až vtedy, keď spustí oči z cieľa. Niečo na tom bude.

image

Tvojím cieľom môže byť aj dokončenie náročných pretekov, napríklad Tvrďáka.

5) Skamaráť sa s demotiváciou

Nespoliehaj sa na to, že budeš každý deň motivovaný. Ani sa nesnaž byť. Zmier sa s tým, že prídu dni, kedy sa ti nebude nič chcieť, kedy budeš slabší ako inokedy, kedy ti bude mozog hovoriť, aby si sa šetril. A je to úplne normálne. Priprav sa na to a keď to príde, povedz si “aha, teraz je to tu, som demotivovaný, toto je to, o čom Mišo hovoril, teraz je ten deň, kedy nesmiem vynechať cvičenie”.

Akonáhle sa na to vybodneš, tak demotivácia vycíti šancu a nabudúce jej budeš mať ešte viac, zase vynecháš, až ťa zlomí. Spriateľ sa s ňou, uznaj ju, ale zober ju na tréning so sebou a pozoruj, ako sa postupne vytráca, pretože pochopila, že na teba dnes nemá.

Motivácia je ako smrad, vždy vyprchá. Disciplína je to, čo zostáva.

image

Kúpiš si nový equipment, dáš jeden tréning, potom druhý. Do tretieho ti niečo príde, tak ho vynecháš a vravíš si, že predsa o nič nejde. Omyl. V hlave si už prehral…

6) Dobrý plán, ktorý funguje, je lepší ako dokonalý, ktorý zlyhá

Nepotrebuješ dokonalé vybavenie, aby si začal. Netreba ti ani dokonalé následovanie plánu — spraviť tréning na 90% je lepšie ako vynechať ho úplne. Aj druhá najlepšia alternatíva je vždy lepšia ako žiadna.

Pozor: Nezamieňaj si tento bod s ospravedlňovaním lenivosti, Naopak, má ti pomôcť znížiť trošku očakávania a povedať si napriek “nedokonalosti” že je to “stále lepšie ako neurobiť vôbec nič”. Ak zistíš, že tých nedokonalostí je priveľa, budeš sa zlepšovať pomalšie, poraď sa s trénerom/mentorom, ako to odstrániť.

Kým sa hýbeš vpred, hlavne nikdy neprestaň.

7) Hľadaj nové výzvy, neboj sa robiť zmeny

Na svete je možno 0,001% ľudí, ktorí si našli svoje cvičenie a robia ho v pohodke deň za dňom, rok za rokom, až kým nezomrú. Sú to vzácne exempláre, ľudia, ktorí v 80tke chodia na bežecké preteky, pretože behajú už 70 rokov a budú behať do smrti. Pred takými mám rešpekt, avšak uznávam, že sú veľmi zriedkavými výnimkami.

My ostatní potrebujeme pestrosť, nové výzvy, nové stimuly… Preto moja posledná rada je neustále hľadaj nové výzvy a vylepšuj to, čo na teba platí.

Kúp si po čase lepšie/iné vybavenie, zaexperimentuj s tréningovými metódami, poraď sa s viacerými odborníkmi, skús iné športy… Opäť, nie za každú cenu, pretože platí bod #6 “dobrý plán, ktorý funguje, je lepší ako dokonalý, ktorý zlyhá”.

Ak ti príde nová výzva alebo zmena vhod, tak ju jednoducho urob.

image

Mišo na krste knihy Supertelo od Vlada Zlatoša (na fotke vpravo). Spoznávaš ďalšieho Michala v strede? :)

“Mišo, chcel by si odkázať Burze hrdinov ešte niečo?”

Ako byť fit má milión spôsobov, objavuj nové veci, rob to pravidelne a užívaj si to. Nepoznám ťa osobne a nevidím do teba, no dal som ti také tipy, ktoré podľa mňa fungujú najlepšie. Možno ti zaberie všetkých 7. Možno len štyri. A možno žiadny.

Ako ich ale prakticky aplikuješ do svojho života, to je na tebe! Len pretože máš cieľ, ktorý potom nesplníš, tak nehovor, že ti ten tip nezabral — možno si mal zlý cieľ. Alebo zlého trénera. Alebo si si len myslel, že ten šport ťa bude baviť, ale v skutočnosti to bolo úplne inak. A možno si si pomýlila “spriatelenie s demotiváciou” a “akceptovanie toho, že robíš niečo, čo ťa absolútne nebaví”…

Tak či onak, ber tieto tipy ako odrazovú plochu, trampolínu, ktorá tu je, no skok je na tebe. Pomôcť ti s ním môže aj moja februárová výzva, vďaka ktorej sa uistíš, že budeš takto o mesiac stále makať a že ťa to bude baviť ešte viac ako predtým.

Cheers! :)