Degrowth — to nie je pre nás len buzzword s pekne spísanou víziou.
A okresanou produktovou ponukou.
Skutočná zábava začína, keď sa ponoríme o úroveň hlbšie.
K naším partnerom.
...
Keď s nimi riešime materiály, z ktorých sú vyrobené naše produkty.
Keď otvoríme otázku typov dopravy, ktorými sa ku nám dostávajú.
Keď ponúkneme pomoc s procesmi, pri ktorých vznikajú.
Ale veď vy nevlastníte žiadne výrobné stroje
Je to tak.
Keď niekomu rozprávam o tom, že ani pri ôsmom roku nášho podnikania nevlastníme žiadne výrobné stroje. Nemáme dokonca ani vlastných výrobných zamestnancov. A skladníkov, ktorých by sme priamo platili.
Nasleduje vždy rovnaká otázka:
Ako je možné, že viete zaručiť udržateľnosť?
Pretože v komunikácii s partnermi ideme extrémne za hranicu toho, čo sa od takejto spolupráce očakáva.
Aby si to pochopil – väčšina slovenských a českých tlačiarní zmenila vlastníka v rámci kupónovej privatizácie. Mnohé zanikli a tie, čo zostali, živoria so starnúcimi majiteľmi a zamestnancami, ktorí robotu berú iba ako nutné zlo.
Väčšina výrobných zariadení je už dávno odpísaná. Nové stroje sú v nedohľadne. A procesy zostali rovnaké ako v 90-kách, keď zavádzali ISO 9001, ktorému rozumeli asi ako ja rozumiem japončine.
Aj to je dôvodom, prečo sme pri prvých desiatich verziách Žurnálu až 8x menili výrobu. Obišli sme viac ako 30-ku prevádzok po celom Česku a Slovensku. A viac krát sme sa popálili.
Ako dopadlo naše hľadanie dokonalého partnera?
Nenašli sme ho. Uvedomili sme si, že na každý typ produktu potrebujeme iný typ riadenia. Žurnály vyrábame v Bratislave. Poustre v Brne. Po knihy chodíme až do Českého Tešína. A po obľúbené versatilky do Českých Budejovíc.
V jednom prípade nám zostal partner, ktorý má tak špičkovo riadenú výrobu, že zásahy od nás nie sú potrebné. Vo všetkých ostatných partneri, ktorí dali ego bokom a pustili nás k tomu, čo nám ide najlepšie – procesné riadenie.
V tlačiarňach či skladoch sme trávili často dni, noci aj víkendy. Skoro všetky výrobné operácie sme si sami vyskúšali. Vďaka tomu sme boli schopní zmapovať procesné toky tak, aby sme všade dosiahli “najlepší možný produkt.”
Ide o koncept, ktorý definuje funkčný, odolný a jednoduchý produkt. Taký, ktorý prináša pridanú hodnotu bez toho, aby spôsobil zbytočné škody. Jednoducho taký, ktorému nič nechýba. A neobsahuje nič navyše.
Čo keď máme pochybnosti? Nevyrobíme to
Aj naši partneri musia akceptovať, že naša produktová filozofia je priamočiara. To nám pomáha sústrediť sa na jednoduchosť i koncové použitie. Naše produkty majú jasnú materiálovú aj funkčnú odlišnosť od ostatných značiek. A nerobíme kompromisy.
Aj keď s packagingom produktov sa ešte stále hľadáme, po odstránení vrchného obalu sú naše produkty ľahko identifikovateľné. Inými slovami - keby si odstránil naše logo, stále poznáš, že sa jedná o náš produkt.
...
Ako vieme, že tento prístup funguje?
Fungovanie všetkých našich značiek financujete len vy, naši zákazníci. Vy rozhodujete o tom, či budeme mať prostriedky na ďalší rast. A vám sa zodpovedáme v prípade, že zlyháme.
Mohli by sme predávať konzumné produkty za 2 eurá a uprednostniť krátkodobý rast pred dlhodobou víziou. Mohli by sme sa tiež tváriť ekologicky a v rámci šetrenia nákladov presunúť výrobu cez pol sveta.
Ale my to chceme robiť inak. Chceme pracovať s lokálnymi firmami, ktoré nám dovolia zašpiniť si ruky a pustia nás až ku strojom. Umožnia nám s rešpektom diskutovať o podmienkach na procesy, kvalitu i subdodávateľov. Takými, ktoré sa spolu s nami zamýšľajú nad tým, aké má produkt dopady v rámci životného cyklu, akú uhlíkovú stopu vytvorí. Sú sociálnymi podnikateľmi. Aj inovátormi.
Takéto firmy v Česku a Slovensku síce vieme porátať na prstoch jednej ruky. Ale kým tu sú a kým za svoju robotu dostanú adekvátne zaplatené, nebojíme sa o to, že by sme na svojom prístupe mali čokoľvek zmeniť.
Tiež vieme, že keď prosperujú naši partneri, bude sa dariť aj nám. Preto nemáme problém sa o nich s tebou podeliť. Za dlhoročnú spoluprácu ďakujeme:
- Jirkovi Matuszekovi, výrobcovi knižných produktov z FINIDR Český Tešín
- Štefanovi Kolekovci, výrobcovi Žurnálov z DevinPrint Bratislava
- Michalovi Benešovi, výrobcovi Poustrov z MeteorPress Brno
Podnikám. Pre lepší svet
Po 7 rokoch vedenia madebythe: ti viem povedať, prečo ti večná snaha o rast môže zničiť podnikanie. A že menej je niekedy viac.
V newsletteri Degrowth ťa každý mesiac nechám nahliadnuť až do našej kuchyne. Bez servítky ti naservírujem to najlepšie z hodnotového podnikania v Žurnáli, Poustri, Hikemates a Brot Books Deli.