Pokiaľ ide o čísla, newsletter Degrowth nám pripravil poriadnu výzvu. Už samotný názov akoby podkopával tradičný prístup k podnikateľskému rastu
"To sa vôbec nesnažíte rásť?"
"Ako pristupujete k číslam?"
"Neprídete mi ako typická nerastová firma"
Už v marci som sa pomerne ostro vyjadroval k Nerastu. Usúdil som, že Degrowth pre nás neznamená, že sme sa vzdali rastu. Znamená to, že sme si firmu upratali, ozdravili a začali sa sústrediť na to, čo je naozaj podstatné. Že sme sa ako firma prestali pozerať na rast tržieb.
Ak by sme tento rok dosiahli rast, nebude to preto, že chceme rásť, ale preto, že tržby v pláne na rok 2024 nemáme. Namiesto nich tam je pridaná hodnota. Ako nám to funguje číselne, sa dočítaš v ďalšom vydaní nášho newslettera.
Spoznaj Desatoro dobrého rastu
Martinus je pre nás dlhodobo príklad firmy, ktorá si ide dlhodobo udržateľný rast. S Mišom sa z času na čas stretneme a riešime práve otázky firemných hodnôt. Mal som pocit, že v tomto bode už máme všetko prediskutované.
Aj tak ma ale Mišo prekvapill, keď prišiel s vlastnou verziou desatora dobrého rastu. Jeho pohľad ma natoľko zaujal, že sa s ním musím, s Michalovým zvolením, podeliť:
- Poznať svoje „prečo“. Mám takého tušáka, že prvoplánové „chcem byť najväčší“ a „chcem zarábať viac“ na konci dňa veľa ľudí šťastnými neurobilo. Čo chceš rastom dosiahnuť?
- Rásť vytvorenú hodnotu. Hľadajme rast, ktorý sa nedeje len vďaka ukrajovaniu z koláča, ale objavovaním nových spôsobov, ako ľuďom pomáhať, zväčšovať koláč alebo vytvárať úplne nový.
- Rásť na kritickú veľkosť. Ak máš e-shop a chceš robiť aj kamenné predajne, ich najhorší počet je 1. Musíš rozbehať systémy, integrácie, vytvoriť dizajn, robiť plagátiky. Na mnohé veci sú fixné náklady rovnaké, či máš 1 predajňu alebo 20. Ale z 20 na 30 už prínos taký veľký nie je. Naopak, tam rast znamená nárast komplexity a s tým zníženie efektivity či návratnosti.
- Rásť pre ihrisko, na ktorom chcem hrať. Ak chceš robiť taxi platformu, potrebuješ určitú veľkosť flotily, inak budeš musieť odmietať jednu zákazku za druhou, až prestanú chodiť.
- Rásť kvôli efektivite. Ak začnú byť náklady na prácu privysoké, možno potrebuješ automatizáciu – a to môže znamenať, že fakt musíš vyrásť na dvojnásobok, aby si si mohol dovoliť kúpiť ten drahý softvér alebo automatizovanú linku.
- Rásť pre otvorenie príležitostí. Zďaleka nie všetky sú funkciou peňazí; naopak, často vie byť ich prebytok zabijakom kreativity. Ale budovať značku cez TV reklamu si vieš dovoliť, až keď máš určitý rozpočet na marketing.
- Rásť zdravým tempom. Rásť aj o stovky percent pri malej firme je v pohode. Ale zo 100 na 300 ľudí v priebehu roka, to už je iné zviera. Dá sa to, ale chce to sakra chytrých ľudí a asi aj kus šťastia. Osmóza kultúry potrebuje čas a tak keď k 100 ľuďom pridáš ďalších 100, je veľké riziko, že tí pôvodní ju nestihnú odovzdať a noví si zatiaľ vytvoria vlastnú.
- Rásť dopadom. Intuitívne sa vždy porovnávame cez obraty. Ak však tvoj obrat klesne, ale zisk sa zvýši, lebo si efektívnejší a tvoríš väčšiu pridanú hodnotu, je to zlá správa? Nemerajme rast len v peniazoch, ale v dopade: koľko vieš rozdať dobra, ako vieš zlepšiť svoje okolie, koľko životov vieš pozitívne ovplyvniť – a nie nevyhnutne tým, že vyžuvajú viac žuvačiek.
- Vedieť, kedy máš dosť. Firmy častejšie zomierajú na prejedenie ako na vyhladovanie. Ak toto opakuje profesor na Harvard Business School, niečo na tom bude.
- Menej je viac. ;-)
Mišo hovorí presne to, čo sa snažíme hovoriť my. Že samotný rast nie je správnym cieľom. Ale skôr dôsledkom dobre nastavenej firmy. Že dôvody pre rast existujú. Ale nemajú ísť na úkor VC-čkárov či ega zakladateľov. Ale cez spoločenský dopad a tvorbu tých správnych hodnôt.
Ak si to náhodou od nás nepobral z 23 vydaní newslettera, tak to možno lepšie pochopíš z Mišovho desatora. A ja budem s Mišom na ďalšom stretnutí preberať nie len to, ako nastaviť firemnú filozofiu, ale aj to, ako písať kratšie a výstižnejšie :)
...
Ako nám to zatiaľ vychádza?
Aj bez toho, aby sme naháňali tržby, sme za prvých 9 mesiacov predali Žurnál produkty v celkovej sume 130 000 eur.
Pre niekoho je to málo, pre iného veľa.
Pre nás, v osekanej firme bez full-timerov, je to o 10 % viac, než sme čakali.
Náklady nám vzrástli na 186 000 eur, čo je len o 4 % viac ako plán.
Účtovne sme v mínuse 56 000 eur.
…
Znamená to, že Degrowth nás priviedol do krachu?
Zatiaľ nie.
Viac ako 60% nákladov išlo do vývoja a výroby produktov.
- Do Diárov 25, kde sme sa vrátili k bestsellerom, pridali béžovú koženku pre jemnejšie publikum a anglickú verziu. Ale povedzme si narovinu - to boli trochu istoty :)
- Do nedatovaných diárov, kde pribudli minimalistické denníky, týždenníky a mesačníky pre ľudí, ktorí preferujú flexibilitu.
- Do zápisníkov, ktoré dostali prémiovejšie plátna, a v rámci produktov sú sebavedomejšie. Každý z nich má jasnú cieľovku - milovníkov skicovania, kreslenia či písania poznámok.
- Do cvičebníc, ktoré sú skvelým darčekom pre teba samého alebo pre hocikoho. Podnikavcov. Vizionárov. Rozbiehačov. Rodičov. Športovcov. Ľudí, ktorí potrebujú do života trochu pohody. Takých, ktorým pomôže len poriadny reset. A dokonca aj kávových Fajnšmekrov.
- Nemalá časť nákladov, skoro 40 tisíc, šla do tretieho pokračovania našej turistickej trilógie, Kade? Tade! Po chatároch a nosičoch sme uplynulých 12 mesiacov mapovali komunitu značkárov. Na knihu beží ešte 8 dní kampaň na Donio, a zatiaľ to vyzerá, že sa interný cieľ 30 tisíc eur sa podarí :)
Prečo ti to všetko hovorím?
Tento newsletter už 23 vydaní prezentuje našu firemnú filozofiu. Ukazuje ti ako sa pozeráme na podnikanie tak, aby prispievalo k lepšiemu Slovensku a mentálnej pohode. Našej aj tvojej.
Tú sa snažíme dostať do každého nášho produktu. Ide nám o to, aby ťa veci od Žurnálu podporovali v zdravom prístupe k životu, umožnili ti spomaliť, zamyslieť sa nad podstatou a prichádzať s myšlienkami hodnými budúcnosti.
Ak si myslíš, že si prihrievam polievočku pred poslednou výzvou k akcii, máš pravdu. Chcem ti ukázať, že aj obyčajným nákupom diárov, zápisníkov či kníh podporuješ firmu, ktorá sa snaží robiť veci trochu inak ako sme na Slovensku zvyknutí.
Štvrtý kvartál je pre nás kľúčový. 60% ročných tržieb vzniká práve teraz.
Každý tvoj nákup je nielen ocenením našej práce, ale aj spôsobom, ako môžeme pokračovať v budovaní zdravej firmy.
Ak sa nám to vydarí, môžem ti ďalší rok opäť spríjemňovať kávičku takýmto newsletterom.
Preto, ak stále rozmýšľaš nad vhodným diárom na rok 2025, kvalitným zápisníkom či hodnotnou knihou pod stromček, teraz je najlepší čas podporiť nás. Alebo o nás povedať kolegom či známym. Ak by náhodou malo byť tých kolegov viac alebo by si chcel/a Žurnál s vlastným logom či farbami - napíš mi a niečo spolu vymyslíme.
Tvoju podporu oceníme na www.zurnal.sk
Ivan
P.S.: Ako vždy, môžeš sa v ďalšom newsletteri tešiť na sumár, ako tento bláznivý kvartál dopadol.