📕

2015: Yearly Review

Čitateľské ciele

Rád čítam. Niekedy sa ponorím do knihy tak, že som izolovaný od vonkajšieho sveta, kým ju nezhltnem celú. Inokedy vytiahnem knihu na prednáške alebo cestujem domov autobusom len preto, aby som nemusel šoférovať a radšej si v kľude čítam.

V poslednej dobe som ale riešil veľa aktivít, takže na čítanie jednoducho nezostal čas. Štatistiky z môjho Goodreads profilu hovoria, že som za celý rok 2015 prečítal iba 28 kníh. To znamená, že iba o trošku viac ako dve knihy za mesiac. A to je málo. Žalostne málo.

Pre rok 2016 som si spravil poriadny bucket list s novoročnými predsavzatiami a čítať viac kníh bolo hneď na vrchu.

Keďže neurčité ciele majú nižšiu úspešnosť dosahovania, ako kvantitatívny cieľ som si určil 50 kníh za rok, takže cez 4 knihy mesačne. To síce zďaleka nie je toľko, čo by som chcel, ale aspoň mám nejaký základ, o ktorý sa môžem oprieť.

A predsavzal som si tiež dorobiť kurz rýchločítania od RozectiSe.Cz, ktorý som kedysi dostal od Moniky ako darček.

Práve som pokoril hranicu 10 lekcií a moja momentálna rýchlosť čítania je približne 450 slov za minútu (po dokončení kurzu o ňom napíšem viac).

image

Aj vďaka týždňovej chorobe sa mi podarilo prečítať 9 kníh, takže by som týmto tempom splnil môj ročný cieľ už v polovici júna. No na chorobu každý mesiac sa nemôžem spoliehať.

Zistil som, že na 20 strán denne sa dá nájsť čas aj v tom najnáročnejšom dni, takže sa na nedostatok času vyhovárať nebudem — všetko je to o prioritách.

V januári som riešil náročné skúšky, takže som sa potreboval knihami odreagovať — preto sú z 9 kníh až štyri beletria (trilógia Hunger Games a prvý Terry Prachett).

Ďalšie tri sú motivačno-podnikateľské (Elon Musk, The Start-up of you a How Google Works) a dve o pohybe a zdravej výžive (Ultramarathon man a Superčlovek).

Musím povedať, že knihy, ktoré som si vybral boli dosť kvalitné, veď 5/5 som udelil až štyrom z nich, no pre mňa bola víťazom česká e-kniha od autora portálu grasa.cz Michala Turnu.

image

Pretože v nej Michal na 240 stranách jednoducho a jasno popisuje zásady zdravého životného štýlu. Používa pri tom jednoduchý jazyk, pri vysvetľovaní argumentuje a opiera sa o mnohé vedecké štúdie.

Nie je doktor, ale po prečítaní knihy by som sa šiel radšej poradiť k nemu ako k doktorom, ktorí na všetko predpíšu tabletky, keď problém je niekde inde.

Zásady zdravého životného štýlu sú rozdelené do troch kategórií — mozog, strava a pohyb. Každá z nich ti dá nové podnety na zdravší a kvalitnejší život a minimálne navždy zmení tvoj pohľad na tuky. Dozvieš sa tiež, kde môžeš nakupovať zdravé potraviny a aké zdroje sledovať, ak ťa zaujíma zdravá strava.

image

Ohliadnutie za bežeckými cieľmi

Posledné mesiace boli po bežeckej stránke úplne slabé. Október 95km, November 44km a prvá polka Decembra (do 18.12.) dokonca len 8km.

Prečo? V škole sa mi toho nakopilo veľa, v práci som mal toho najviac v živote a Digisemestr s Young Guns mi to celé tiež neuľahčili. Keďže som si povedal, že by bolo pekné zabehnúť 100km každý mesiac v roku, nedá sa ani zďaleka hovoriť o spokojnosti.

Výhovorky? Blbosť.

Uvedomil som si, že ak chcem dosiahnuť všetky bežecké ciele, je to len na mne. A namiesto výhovoriek musím poriadne zamakať.

Keďže som zásadový človek, často, keď začínam s novým zvykom, vyberiem si na to najhorší možný čas. Nemusím sa snáď rozpisovať, aká “nadšená” bola Monika, keď som sa rozhodol začať vstávať o piatej ráno na dovolenke v Chorvátsku. Z môjho budíka Rise & Shine má snáď ešte teraz nočné mory :)

A podobne som to spravil aj teraz — keď si nájdem na behanie čas cez Vianoce, prečo by som si ho nemohol nájsť aj cez normálny rok?

#PerfectRunningWeek

A tak som behal. Keďže sa chcem zamerať v ďalšom roku na ultra, zameriaval som sa na trate s vysokým prevýšením. A vybehol som postupne na:

  • Lysicu (1202 m.n.m)
  • Osnicu (1356 m.n.m),
  • Kubínsku hoľu — Minčol (1388 m.n.m),
  • Veľký Rozsutec (1602 m.n.m),
  • Javorový Vrch (815 m.n.m),
  • Nakoniec znova Lysicu (tentokrát dokonca hore-dole za 55min).

A k tomu som pridal spoločný vianočný beh s kubínskou bežeckou partiou, túry na Ťatliakovu chatu s našimi (1383 m.n.m) a Choč s Monikou a kamarátmi (1599 m.n.m). Spolu teda 54km horizontal, 5000m vertical a 10 hodín behu. To by už na takú Malofatranskú 50ku bolo, čo myslíte?

Pozn. Parametre Malofatranskej 50ky pre rok 2016 sú 56,7km horizontal, 3989m vertical a víťaz by to mal dať za 10–11 hodín. Ja by som bol rád za čas <13 hodín.

image
image

Výsledok?

Znova som si pripomenul, aké krásne je to behať v horách. Dokázal som si, že behu do kopca sa netreba báť. Zapojil som viacerých bežeckých a turistických nadšencov a aj touto cestou im ďakujem za spoločnosť.

Nafotil som pár pekných foto a snáď som tým aspoň niekoho motivoval. A je mi úplne jedno, či si sa šiel prejsť, prebehol si dva kilometre, polmaratón či maratón vo Viedni.

Hlavne, aby ti to v Novom Roku dobre behalo a vidíme sa na tratiach, priatelia!