🥂

Ako si už nedávam predsavzatia

Zajtra začína nový rok. A s tým súvisia aj novoročné predstavzatia. Veď kedy je lepší čas na to, aby si zhodil pár vianočných kíl, začal s cvičením, zdravým stravovaním, viac si čítal alebo menej prokrastinoval.

Je pohodlné predstaviť si, že v Novom roku to bude jednoduchšie. Že s prvým januárom príde príležitosť na zmenu. Motivační guru sa predháňajú v tom, akú Instagramovskú výzvu ti vymyslia — Máš to v hlave. Len musíš chcieť. Všetko, čo potrebuješ, je len pozitívne myslenie. Alebo nie?

James Clear, autor knihy Atomic Habits, píše na blogu o tom, že:

  • za prvých sedem dní bude až 25% novoročných prianí neaktuálnych,
  • za prvý mesiac už od nich upustí 60% ľudí,
  • do konca roka uspeje menej ako 10% z nich.

Prečo si podľa Finderu potom novoročné predsavzatia stanovuje až:

  • 91% ľudí z Generácie Z,
  • 88% ľudí z mileniálov,
  • 78% ľudí z Generácie X.

Pretože máme tendenciu ku krátkozrakosti. A máme pocit, že to s tou zmenou po novom roku bude jednoduchšie. Veď je to až o dva dni. A ešte treba dojesť tanier zemiakového šalátu...

Pekný článok na túto tému publikoval pred 3 rokmi NY Times. Stále ho mám uložený a odporúčam ti ho prečítať.

Dá sa to aj inak

Ako k novoročným predsavzatiam pristupujem ja? Nijako. Novoročné predsavzatia si nedávam.

Namiesto toho pokračujem v systéme, ktorý mi funguje už viac ako 5 rokov. Systematickom dosahovaní cieľov.

Vďaka Žurnálu mám život rozdelený na 6 oblastí:

  • Zdravie
  • Práca
  • Radosť
  • Vzťahy
  • Sebarozvoj
  • Hlava (to posledné je voliteľné, ja riešim mental health)

Pre každú oblasť si napíšem pár cieľov podľa toho, kde sa vidím o päť rokov. Napríklad pre zdravie moja päťročnica vyzerá takto:

image

Sú to (po tých 10-tich iteráciách) pomerne stabilné ciele, ku ktorým sa postupne približujem. Rozmením si ich na drobné a ku každému si napíšem, akým spôsobom ho budem vyhodnocovať.

image

Ciele si zapíšem do Žurnálu a vytlačím si ich na papier, aby som ich mal pravidelne pred sebou a nezabúdal som na ne. Čo je dôležité, celý polrok budem pracovať iba na jednej najdôležitejšej veci. V tomto prípade to bude hneď prvý bod — pohyb.

🏃
Ako pohyb si definujem akúkoľvek mindful fyzickú aktivitu, ktorá zahŕňa prechádzku, beh, cvičenie, tímový šport alebo práce na záhrade. Viem, že ide o pomerne základné nastavenie, ale počas lockdownu s dvoma deťmi mám tendencie zabúdať na to.

V pracovni mám vyvesený ročný kalendár špeciálne pre trackovanie pohybu. A škrtám si každý deň bezprostredne potom, čo aktivitu dokončím.

Platí pri tom jednoduché pravidlo dvoch dní od Matta D'Avellu. Môžem preskočiť jeden, no nikdy nie dva dni po sebe. Tým sa vyhnem pasci perfekcionizmu a nebudem sa snažiť hitnúť to každý deň. Naopak, budem mať zaistené to, že z rutiny nevypadnem.

Aké mám zatiaľ výsledky?

Kým pri novoročných predsavzatiach je úspešnosť 10%, u mňa to je takto:

image

A prečo ti to hovorím? Chcem, aby si si zapamätal jednu vec:

Novoročné predsavzatia nefungujú. Čo funguje, je dlhoročná práca so sebou samým. Musíš poznať svoje limity. Neprepaľovať ciele. Daj tomu čas. A ono sa to podarí.
Veľa šťastia!

🏫
2014: Yearly Review
📕
2015: Yearly Review
✍️
2016: Yearly Review
👰
2017: Yearly Review
2018: Yearly Review
🚹
2019: Yearly Review
🦠
2020: Yearly Review