O tom ako nám zavreté dvere otvorili kopu ďalších

O tom ako nám zavreté dvere otvorili kopu ďalších

Podnikanie

Alebo naše skúsenosti s prenosom Degrowth do reálneho fungovania firmy. Časť ôsma: Predstavujeme novú identitu


Nedávno som ti písal, že sme končíme s rodinou značiek.

Boli ste zvedaví, kam nás to dovedie.

A my sme si to nechávali pre seba.

Až doteraz.

Pohodlne sa usaď a prečítaj si o ďalšom, doteraz najdôležitejšom, Degrowth rozhodnutí.

...

Na začiatku bola veta, ktorá mi nedala spať

„Chlapi, čo vy vlastne ste?“ pýtal sa ma Jakub Ptačin na ceste z otváračky útulne vo Volovských vrchoch.

„Sme rodina značiek madebythe: Tvoríme značky, ktoré menia uhol pohľadu. Spájame Žurnál, Poustr, Brot Books Deli a aktivity s Hikemates pod jednu strechu,“ odpovedám naučenú odpoveď a v hlave si premietnem diagram:

„Bullshit. Ste vydavateľstvo,“ zaškeril sa Jakub.

Ako môže byť tak jednoduché pomenovať to, čo my sami nevidíme?

Poznáte to. Fungujete si vo svojej zákazníckej bubline.

A máte za to, že každý rozumie tomu, čo robíte.

Potom príde nejaký Ptačin.

A rozsype vám to na počkanie.

madebythe: naše značky neposilovalo. Skôr rozbíjalo pozornosť od samotných produktov tam, kde sme museli komunikovať ďalší brand. To spôsobovalo chaos v samotnej komunikácii. Vytváralo nekonzistentnosť. A miatlo našich zákazníkov.

Našťastie sme v tom nezostali sami.

Po madebythe: nezostalo iba nevyplnené prázdno.

Spolu s Jakubom sme začali hľadať to, čo robí Žurnál Žurnálom.

Našli sme sa ako pomalé vydavateľstvo

Také, ktoré zachytáva a podporuje myšlienky hodné budúcnosti.

  1. Cez diáre a zápisníky pomáhame utriediť a rozvíjať myšlienky a nápady
  2. Cez knihy šírime príbehy hodné zaznamenania, na ktoré sú Slováci hrdí
  3. Cez podporu hodnotových projektov prispievame k lepšiemu Slovensku
  4. Cez aktívnu komunitu podporujeme a inšpirujeme ostatných

Nový slogan si vypýtal nový vizuál


Ako nám názorne ukázal Maroš Ľuba, ten starý už nekorešpondoval s našimi hodnotami.

Preto ti radi predstavujeme nový Žurnál.

Ostrejší. Modernejší. Sebavedomejší.

Zvykneš si naň tak rýchlo ako my?

May be an image of text that says 'Zurnál hodné Myšlienky budúcnosti'

S novým brandom sa Žurnálu otvoril aj nový positioning

Zrazu sme sa nemuseli stavať ako lepšia lokálna alternatíva k Moleskine.

To, že sme sa oficiálne stali vydavateľstvom, znamená len jedno.

Začali sme si písať vlastnú kategóriu.

...

Koženka nás sprevádzala od prvého produktového releasu až po ten trinásty.

A hardcore Žurnálisti nechceli o iných farbách a materiáloch ani počuť.

Viem o tom svoje. O zmenu som sa snažil posledné dva roky.

Ale čísla hovorili vždy jasne v prospech čiernej koženky.

Až doteraz.

Zmeny sa dotkli aj kníh

Zhodli sme sa, že v novom Žurnáli majú rovnaký priestor diáre aj knihy.

Ako ale spojiť zdanlivo nespojiteľné svety?

Cez distinctive assets.

Ide o prvky, ktoré sú spojené priamo so značkou, aj keď sa nespomína jej názov.

V našom prípade šlo o zjednotenie sloganov, skrátenej verzie loga, materiálov, označovania produktov aj produktových dizajnov.

Dlho očakávaná dotlač knihy Tam Hore tak dostala elegantnejšie plátno.

A jej nová verzia nám všetkým robí ohromnú radosť.

Kto nám s tým všetkým pomáhal?

Toľko zmien si vypýtalo čerstvý autorský tím.

Ako prvé sme prizvali na produktový dizajn Michala Slováka, s ktorým sme už úspešne rebrandovali naše cvičebnice, alebo v minulosti oravské MTS.

Feedback loop sme dostávali od Maroša Ľubu, ktorý to držal v súlade s novým brandom.

S DTP-čkami sa vytrápil Milan Pleva, ktorý to nastavil tak, že pri zmenách budeme 10x rýchlejší.

A tlačiarenskú premiéru sme si dali v brnenskej tlačiarni Helbich.

...

Ako zatiaľ hodnotíme zmeny?

Na finálne zhodnotenie je ešte priskoro.

Ale viem ti napísať ako sa zatiaľ cítim.

Lepšie.

Mentálne sa jedna značka spravuje lepšie ako štyri.

Hlavne, keď je v súlade s dlhodobou stratégiou Degrowth.

A má nastavenú identitu na niekoľko rokov dopredu.

...

Podnikám. Pre lepší svet

Po 7 rokoch vedenia madebythe: ti viem povedať, prečo ti večná snaha o rast môže zničiť podnikanie. A že menej je niekedy viac.

V newsletteri Degrowth ťa každý mesiac nechám nahliadnuť až do našej kuchyne. Bez servítky ti naservírujem to najlepšie z hodnotového podnikania v Žurnáli, Poustri, Hikemates a Brot Books Deli.